איך צורבים זיכרון?

בעולם מתועש של ייצור סידרתי, מכונות ומחשבים, מעניקה הצורפת והמעצבת ליאת גלעד מקום של כבוד לצורפות המסורתית בעבודת יד, כפי שנעשתה לפני אלפי שנים, בשילוב קריצות לעידן החדש וטכניקות עבודה מתקדמות. קלאסיקה עם טוויסט מודרני…

תערוכתה החדשה MEMORY MARK, של ליאת גלעד, בגלריה פריסקופ (בן יהודה 176 תל אביב), בה מוצגת בימים אלו שתינעל בשבת 5.8.17. הכניסה חופשית לקהל הרחב.

 

ליאת גלעד היא צורפת ומעצבת בעבודת יד, בוגרת לימודי צורפות במכללת שנקר במחלקה לעיצוב תכשיטים, ובעליה של סטודיו LIAT GILAD  jewelry. טכניקת העבודה הייחודית של ליאת גלעד כוללות הלחמה ידנית בשילוב עם הלחמות לייזר, גילוף ידני בשעווה ממנה יוצקים בזהב את התכשיט, ניסור, שיוף שיבוץ וחריטה ידנית אותנטית, כל אלו לצד עיצוב בתוכנת תלת מימד ויציקת מודל. הכול מיוצר בעבודת יד –  העיצוב, הייצור, הגימור והשיבוץ.

 

תהליך העבודה כולל התמודדות אישית של ליאת גלעד בכל פריט, דרך טביעת העין והחזון העיצובי שלה, המלווה את כל תהליך היצירה. בשלב גיבוש התכשיט, מדמיינת ליאת לנגד עיניה את האישה המסוימת עבורה הוא מעוצב. העיסוק בזהב טהור מהווה עבורה מגע עם חומר הנושק לקדושה, ודורש יראת כבוד ופעולה מתוך מודעות מלאה. את תהליך היצירה היא מתארת לעיתים כמו תהליך לידה – חומר גלם מופלא העובר תהליך ממושך ותובעני של ליטוש וזיקוק, עד הפיכתו לפאר היצירה והבריאה – לבייבי שלה.

 

 

ליאת גלעד היא אמנית רב תחומית, עוסקת שנים בציור, פיסול וצילום אמנותי, במקביל לתרגול רוחני ביוגה, מדיטציה ולימודי בודהיזם, המספקים עבורה מגוון רחב של מקורות השראה אמנותיים ורוחניים. עולמה הרוחני בא לידי ביטוי בתהליך היצירה, הנעשה מתוך חיבור ומודעות כמעט מדיטטיבית, עד לפרטים הקטנים ביותר. ליאת מטיילת בעולם כדי לשאוב מקורות השראה וסגנונות אמנותיים, ולהיחשף למגוון חומרי גלם ותכשיטים הייחודיים לתרבויות שונות ברחבי העולם, כדי לשלבם בתוך תהליך היצירה. היא מגדירה עצמה כ’מכורה לאמנות ואופנה’ – קוראת מגזיני אופנה וספרי אמנות, מבקרת באופן קבוע במוזיאונים, גלריות ותצוגות אופנה, ובקיאה בז’אנרים ובטרנדים העכשוויים. עם זאת, ליאת מקפידה לשמור על קו אמנותי אותו היא מגדירה כעל זמני, השואף להכתיב אופנות וטרנדים במקום להיגרר אחריהם, ומעצבת תכשיטים שיכלו להתאים לנשים לפני ארבעים שנה, בדיוק כפי שמתאימים היום ובעוד ארבעים שנה…

 

מקורות ההשראה של ליאת מגיעים מבית הוריה, מילדותה הפסטורלית במושב, ומהתרבות האתנית השורשית עליה גדלה, המאופיינת בצבעוניות, ססגוניות, ושפע של טעמים, ריחות וצלילים היוצרים חוויה עוצמתית ואנרגטית הפועלת על כל החושים. טקס החינה של העדה התימנית נצרב עמוק בנפשה ושימש מקור השראה לרבות מקולקציות התכשיטים שלה, הכוללות נגיעות וקריצות לאלמנטים אתניים של ‘תכשיטי סבתא’ המתמזגים בתוך עיצוב חדשני, ומקורות השראה קלאסיים של מגוון תרבויות, המשתלבים בצבעוניות ובססגוניות בתוך עיצוב מודרני בעל נגיעה אוניברסלית. החיפוש אחר הקדושה שמאחורי האבנים במקורות ההשראה הקלאסיים והיהודיים, משתלב בתוך חיפוש רוחני הוליסטי וניו אייג’י, המייחס לאבני המרפא תכונות אנרגטיות  של טיהור, החלמה וריפוי.

 

 

“אימא מספרת שתמיד הייתי ילדה גנדרנית, שאהבתי מאוד לחטט לסבתא בתיבת האוצרות שלה, ולהתקשט'”, מספרת ליאת גלעד. “אני זוכרת ענק מכסף שכולו בעבודת צורפות תימנית ייחודית, שסבא קנה מתנה לסבתא ליום הנישואים. מרוב התלהבותי כילדה קטנה, סבא הזמין את הצורף הביתה לפגוש אותי, ושאבחר תכשיט בשבילי. בחרתי צמיד מכסף בעבודת פיליגרנים – צורפות תימנית אסלית, וליבי התמלא בהתרגשות שאני זוכרת עד היום. מאז, החינה התימנית מסמלת הרבה ממה שאני מאמינה ודוגלת בו בעיצובים שלי: שפע, צבעוניות, עושר ויזואלי, ושכבות של תכשיטים הטומנים בחובם שכבות של משמעויות”.

https://liatgilad.co.il/

פייסבוק

Liat Gilad  jewelry / ליאת גלעד תכשיטים

קרדיט צילום: יוסי צבקר

לכתבה המקורית בבלוג של סילביה לחצו כאן

פוסט שסילביה כתבה עלינו בספרדית לחצו כאן